Sitecore xDB – nový standard v práci s uživatelem

Ach ta zkušenost. Tolik omílané a abstraktně znějící slovo experience se již od Windows XP snaží zahrnout vše, co se týká uživatelské zkušenosti – od první návštěvy na webu, přes nákupní proces , poprodejní servis až po dlouhodobou relevantní komunikaci se zákazníkem. Sitecore má slovo experience jako mantru v jeho chystaném Sitecore 8. Dnes se tedy podíváme na zoubek tomu, co tvoří základ jakékoli dlouhodobé uživatelské zkušenosti. Datům.

Mezi jednu z nejdůležitějších vlastností Sitecore patří personalizace. Díky konceptu zaměnitelných kusů obsahu (items) a jeijch vzhledu (components) je možné v dobře rozvrženém webu personalizovat prakticky cokoli. Již ve starších verzích pracoval Sitecore např. s OMS (Online Marketing Suite) nebo později DMS (Digital Marketing System), které v obou případech sbírali data o uživateli – typicky údaje o návštěvnosti, splněných cílech, engagement value atd. Tato data se pak využívala nejen k interní analytice, ale hlavně i k personalizaci obsahu. Marketér tedy mohl rozohdnout, zdali chce ukázat nějaký jiný druh obsahu někomu, kdo již dvakrát navštívil stránku s registrací, ale registraci neprovedl. V tomto případě se Sitecore spoléhal na standardní relační model SQL databáze, kde skladoval veškeré informace o uživateli. Příklad takového relačního modelu je vidět níže:

Schéma Sitecore Analytics SQL databáze – část 1
Schéma Sitecore Analytics SQL databáze – část 1
Schéma Sitecore Analytics SQL databáze – část 2
Schéma Sitecore Analytics SQL databáze – část 2

Relační model samozřejmě umožňuje hodně, ale co když chcete personalizovat na základě toho, kterou prodejnu zákazník navštívil naposledy? Nebo například chcete do Sitecore dostat informace o preferovaném zboží? Anebo chcete propojit libovolné uživatelské informace z vašeho CRM (třeba velikost trička) a použít je jako personalizační kritérium? Zde představuje rigidní model relační databáze nevýhodu. Jistě, při dobrém plánování je možné databázi přizpůsobit, aby počítala s novými daty. Pokud ale potřebujete reagovat na situaci rychle a potřebujete mít opravdu hodně dat o hodně uživatelích, existuje lepší řešení – NoSQL databáze. Vzhledem k tomu, že NoSQL je bohatě popsáno v jiných zdrojích, zaměřím se čistě na použití v Sitecore, které pro tento účel vsadilo na databázi MongoDB, jíž použilo pro tvorbu tzv. xDB nebo Experience Data Base. xDB představuje nově v Sitecore 7.5 a 8 hlavní repositář uživatelských dat. V základu sbírá anonymní údaje, stejně, jako její předchůdci. Umožňuje ale zároveň sbírat a agregovat jakákoli jiná data bez toho, aniž by bylo potřeba pro ně připravovat dopředu jakoukoli strukturu.

V jeden okamžik tedy můžeme vědět o zákazníkovi např. toto:

  • ID návštěvníka: 123
    • ID návštěvy: 1
    • Navštívené stránky: homepage, produkty, registrace
    • Zařízení návštěvy: Windows Phone
    • Místo poslední návštěvy: Praha

A v následujícím okamžiku, poté co se přihlásí a Sitecore si sáhne např. do CRM pro další údaje, může profil zákazníka vypadat třeba takto:

  • ID návštěvníka: 123
  • Jméno návštěvníka: Jan
  • Příjmení Návštěvníka: Novák
  • Bydliště: Praha 10
  • Typ klienta: Zlatý
    • ID návštěvy: 1
    • Navštívené stránky: homepage, produkty, registrace
    • Zařízení návštěvy: Windows Phone
    • Místo poslední návštěvy: Praha

V takový okamžik už jsou všechny další akce pana Nováka na webu přiřazovány k němu. A v okamžiku, kdy se přihlásí z jiného zařízení, např. z počítače v práci, jsou opět data agregována k jeho záznamu.

Sitecore xDB představuje neotřesitelnou základnu pro jakoukoli personalizaci – ať už na základě manuálně vybraných dat, segmentů nebo třeba segmentů objevených díky strojovému učení (machine learningu). O tom ale zase příště.

2 thoughts on “Sitecore xDB – nový standard v práci s uživatelem”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *